YARIŞMA DEĞERLENDİRME
			Afrika için Çözümler “Yetiştirmek”: UIA Büyük Yeşil Duvar Yarışması 
			Ayşen Ciravoğlu, Prof. Dr., YTÜ Mimarlık Bölümü
			Uluslararası Mimarlar Birliği (UIA) tarafından “The Great Green Wall” başlığıyla uluslararası ve tek aşamalı olarak düzenlenen öğrenci fikir yarışması; Afrika kıtasını batıdan doğuya aşan ve Büyük Yeşil Duvar (GGW) olarak bilinen yaşam bölgesine basit, uygun fiyatlı ve yenilikçi konut tasarımı fikirlerini edinmek üzere düzenlendi. Dünyanın tüm ülkelerindeki mimarlık bölümlerinin öğrencilerine açık olarak düzenlenen yarışmanın dikkat çekici yönlerine değinen yazar, içinde bulunduğumuz dönemde “doğayla ilişkimizde çokça pratiği yapılmış olan taklit etmenin değil, ötekileştirmeden birlikte varolmanın, doğa ile kültürün birbirinden ayrılamaz, iç içe yapısını deneyimlemenin” öne çıktığını ifade ediyor.
			
			
			
			
			  
Uluslararası Mimarlar Birliği  geçtiğimiz yıl  Büyük Yeşil Duvar (Great  Green Wall) adlı tek aşamalı bir öğrenci fikir yarışması düzenledi. Kısa sürede  tüm dünyadan binin üzerinde öğrencinin kayıt olduğu yarışmaya, 49 ülkeden 150  proje gönderildi.  Yarışmanın jüri  değerlendirmesi 2022 yılı Aralık ayı sonunda tamamlandı ve sonuçları açıklandı.  Bu yıl Temmuz ayında Kopenhag’da düzenlenecek olan UIA Dünya Mimarlık Kongresi’nin  de resmî yarışması kabul edilen bu önemli etkinlikte ülkemizden mimarlık  öğrencilerinin oluşturduğu üç ayrı ekip mansiyon ödülüne layık görüldü. Ülkemizden  katılımların öne çıktığı bu önemli başarıyı takiben, yarışmayı, amaçları,  süreçleri ve sonuçları açısından değerlendirmek ve mimarlık ortamıyla paylaşmak  önem taşıyor.
YENİ BİR DÜNYA HARİKASI:  AFRİKA’NIN BÜYÜK YEŞİL DUVARI (GREAT GREEN WALL-GGW) 
	Büyük Yeşil Duvar (Great Green  Wall-GGW) tüm Afrika kıtasını enlemesine katedecek bir “ağaç duvarı” yetiştirme  projesi. Başarılı olması halinde yeni bir dünya harikası olarak nitelendirileceği  söylenen bu projenin hedefi, ağaç ve bitki yetiştirerek, Afrika’nın Sahel  (Sahil) bölgesindeki çölleşmeyi engellemek ve çölleşmeden olumsuz etkilenen,  çoğunlukla tarımla geçinen toplulukları kalkındırmak için bir yeşil kuşak  yaratmak. 
Sahel (Sahil), Kuzey  Afrika’da, kuzeydeki Sahara ile güneydeki Sudan savanası arasındaki eko-iklimsel  ve biyo-coğrafi bir geçiş bölgesi. Sert bir iklime sahip bu bölgede, sınırlı  yıllık yağış oranları ve sıkça görülen kuraklık nedeniyle gıda ve su kıtlığı  yaşanıyor.[1] Büyük  Yeşil Duvar’ın amacı, Atlantik Okyanusu ile Kızıldeniz’i de birbirine bağlayan bu  bölgede Senegal’in Atlantik kıyısından Djibouti’nin doğu kıyısına uzanan sekiz  bin kilometre uzunluğunda on altı kilometre genişliğinde bir alanda yeşil bir  kuşak oluşturmak. 2008 yılında BM Çölleşmeyle Mücadele Konvasiyonu (UNCCD)  altında duyurulan GGW Sahara ve Sahel İnisiyatifi, Sahel (Sahil) bölgesinin  verimliliğini ve canlılığını restore etmeyi amaçlıyor. Dünya Bankası, FAO (Gıda  ve Tarım Örgütü), Avrupa Birliği, Afrika Birliği Komisyonu, Venturethree projenin  ortaklar ve kurucularını oluşturuyor.[2]
Halihazırda  gıda ve su kıtlığının yaşandığı, 20 milyon insanın açlıkla yüzleştiği bu bölgede  2050’ye kadar sıcaklıklarının 2 ile 5 derece arasında yükselmesi bekleniyor.[3] Milyonlarca  hektar kolaylıkla erişilebilir tarım arazilerinin çölleştiği bir alanda, çöl rüzgarlarının önünü kesmeyi, toprağın nemini koruyarak  toprak kaybını önlemeyi ve yerel toplulukların geçim kaynaklarını geliştirmeyi  amaçlayan bu çok uluslu proje, toplumların ve toprağın dirençliliğini ve  refahını artırmayı hedefliyor.[4] İklim değişikliğinin en yakıcı etkilerinin görülebileceği bir  bölge olarak, mevcut durumu iyileştirmenin yeterli olmayacağına, yerel  toplulukların iklim dirençliliğini sağlamanın önemine de değinmeden geçmemek  gerekir. Bu bağlamda arazi kaynaklı uyum ve iklim dirençli kalkınmanın  sağlıklı ve dirençli peyzajlar yaratacağı düşünülüyor. İklim krizi etkilerini  azaltmak da projenin hedeflerinden biri. 2030 itibariyle karbon  bertarafı sağlamak ve küçük çiftçinin iklim dirençli tarım teknolojilerine  erişimini sağlamak da projenin nihai hedeflerini oluşturuyor.[5]
Afrika’nın Büyük Yeşil Duvarı bir dünya harikası  olabilecek mi şimdiden tahmin etmek güç. Bu anlamda projenin, söz verilen  fonların tümüyle aktarılamamış olması, tampon olması beklenen ilk ekilen  ormanların su, koruma ve uygun bakımının (pek çok ağacın,  bakımını sağlayacak az ya da hiç sakini olmayan yerlerde ekilmiş olması) yeterince  yapılamaması, iklim değişikliğinin de etkisiyle bu ilk ekimlerin kuruması, bu nedenle de bölgenin ahşap, kömür ve barınak talebi nedeniyle  ağaç kesimine neden olması
[6] gibi sorunlarla karşı karşıya gelmiş olduğunu söyleyebiliriz. Ancak  bu tür girişimlerin hepimizin sorumluluğu olduğu açık.
Özellikle  Birleşmiş Milletlerin “kimseyi arkada bırakma” söylemi özelinde projenin Afrika’nın  kalkınmasındaki rolü ve iklim adaleti bakış açısıyla, iklimle uyum içinde bir  gelecek tarifi bağlamında değerlendirdiğimizde Uluslararası Mimarlar Birliği’nin  de bu sorumluluk bilinciyle GGW öğrenci yarışmasını bu dönemki çalışmalarının  merkezine taşıdığının altını çizebiliriz. 
AFRİKA’DA BARINMA SORUNUNUN  ÖZGÜN SORUNLARI
	UIA GGW yarışması oldukça uzun  süren bir ön hazırlık süreci sonunda UIA’nın beşinci bölgesinin (Afrika) inisiyatifleriyle  açıldı. Bilindiği gibi, UIA geçtiğimiz yıl Mayıs ayında Madrid’de “Ödenebilir Konut  Eylemi” başlıklı bir forum düzenlemişti. Bu toplantıda, tüm dünyada eş zamanlı  olarak öne çıkan konut sorunu, “Uyumsuzluklar”, “Politikalar ve Yönetmelikler”,  “Finans”, “Kentsel Tasarım”, “Destek ve Üretim”, “Ev Sahipliği ve Kira”  başlıklarında tartışılmıştı.
[7] GGW öğrenci yarışması UIA’nın bu dönem tartışmalarında merkeze aldığı iki  konuyu tek bir potada ele alma imkanı tanıması açısından önemliydi. GGW  yarışmasının, konut konusunu yeni bir bağlama oturtarak, Dünya Mimarlık Kongresi  teması olan sürdürülebilir gelecekler kavramıyla bütünleştirdiğini ve “kimseyi  arkada bırakmayan” bir bakış açısını tartışmak için önemli bir inisiyatifi  oluşturduğunu söyleyebiliriz. Üstelik bunu genç bakışlarla teşvik etmesi de kayda  değer bir açılımdı. 
Yarışma, GGW kuşağında basit  ve ödenebilir barınakların ve konutların sağlanmasına yenilikçi yaklaşımları  hedefliyordu. Yarışma şartnamesinde yarışmanın amaçları, yerel mirası korumak,  ekosistemin doğal koruma kuşaklarını restore etmek, buharlaşma-terleme oranını  azaltmak, üst toprağı rüzgar ve yağmurdan korumak, karbon dioksit bertarafının  sağlanması ve tarımsal işlerin, tarım topluluklarının esenliğini desteklemek  olarak belirtilmişti. Yarışmanın ana derdi çölleşmeye maruz kalmış bir bölgeye  hem ekolojik hem de ekonomik açıdan eklemlenen yerleşimlerin ekolojik, mekânsal  ve toplumsal meselelerine yanıt arama düşüncesiydi. 
Yarışma alanı için bir arazi  verilmemişti. Yarışmacıların GGW kuşağı içinde kendi alanlarını seçmeleri  beklenmişti. Büyük Yeşil Duvar kuşağı içindeki Burkina Faso, Çad, Cibuti,  Eritre, Etiyopya, Mali, Moritanya, Nijer, Nijerya, Senegal ve Sudan’dan  seçilebilecek bir arazi yarışma alanı olabilirdi. Ancak seçilecek arazinin  yerleşim yeri içinde veya bitişiğinde olması istenmişti. Proje alanı ve  önerilen fikirlerin, Büyük Yeşil Duvar kuşağının mimari, ekolojik, ekonomik ve  sosyal gelişimine katkıda bulunma potansiyeline sahip olması gerektiği de  belirtilmişti.Bu bağlamda yarışmacılardan, 25  kişiye kadar ikamet sağlanacak sürdürülebilir konutlar için tasarım üretmeleri  istenmişti. Beş konuttan oluşması beklenen bu kümelenmenin içindeki bir konutun  ayrıntılı tasarlanması yeterliydi. Topluluğun kullandığı alanlarla kamusal  alanların ilişkisi, yerleşim önerisinin yeşilin gelişmesiyle bağlantısı gibi  konuların değerlendirilmesi önemli görülmüştü. Sahel - Savanah koruma kuşağı  boyunca sıklıkla kullanılan avlu sisteminin iklimsel ve kültürel öğelerinin  dikkate alınması önerilen bir konuydu. Bu anlamda bölgedeki kültürel kodların  da okunması teşvik edilmişti.[8]
YARIŞMA SONUÇLARI VE  ÜLKEMİZDEN KATKILAR
	GGW yarışması jürisi
[9] 6-8  Aralık 2022 tarihinde toplandı ve 49 ülkeden gelen 150 projeyi değerlendirdi. Jüri,  raporunda
[10] katılımın genel kalitesinden oldukça etkilendiğini belirtti. Toplam 15 projenin  ödül ve mansiyon grubuna seçildiği yarışmanın sonuçlarına kısaca değinmek  istiyorum. Bunu yaparken derecelere ve Türkiye’den seçilen mansiyon ödüllerine yer  vereceğim.
Birincilik ödülü, Burkina  Faso'daki “Afrika için Sürdürülebilir Konut” projesiyle Kırgız Devlet İnşaat ve  Mimarlık Üniversitesi'nden (KSUCTA) Altynai Isaeva'ya verildi. Jüri, projeyi  "sağlam bir temelin basit bir konfigürasyonu yoluyla tipolojik hafızayı ve  kavramsal netliği yeniden konuşlandırabilen çok olgun ve doğru bir öneri"  olduğu için birincilik ödülüne layık buldu.[11] Sunum  ve detayların yanında konut birimlerinin üreme mantığının da önemli olduğu bu ayakları  yere basan proje, farklı programların özgün mekânsal koşullarını yaratması  açısından da öne geçiyor. (Resim 1)
İkinci ödül, ABD Harvard  Üniversitesi Tasarım Okulu’ndan Yuto Takenaka’ya “Karahindiba ARC Serüveni”’  başlıklı projesiyle verildi. Bu proje tüm Afrika Yeşil Duvarını bir alan olarak  çerçeveleyen zorlayıcı bir teklif sunmasına ve yarışma programını takip  etmemesine rağmen, sistemik ve şiirsel yaklaşımıyla[12] öne çıkmış görünüyor. Projenin yarışmaya zihin açıcı bir katkı sunduğu açık. Bu  proje, yarışmada verilen çerçeveyi aşarak radyo istasyonları ağı üzerinden hem  ekolojik hem kültürel kalkınmanın yapıtaşlarından biri olmayı hedefliyor. (Resim 2)Üçüncü ödül ise Çin, Mongolia  Teknoloji Üniversitesi’nden Tian Haoran, Yang Mohan, Wu Ruopan ve Cao Chuangwei  tarafından ve Hou Shuai ve Ren Zhonglong danışmanlığında denetlenen, Nijer için  önerilen “Yeşil Koloniler” projesidir. Jüriye göre[13] koloni  projesinin özellikle avlulu ev tipi üzerinden yeşille, flora ve faunayla  birlikte üreme, genişleme ve birbirine bağlanma, kenetlenme stratejisi olumludur.  Özellikle konut grubunu çevreleyen yeşil duvarın Büyük Yeşil Duvar ile birlikte  çoğalacağı düşüncesi dikkate değerdir. Malzeme ve yapım tekniğinin sadeliğinin  katılımı da kolaylaştıracağı söylenebilir. Bu proje her ne kadar danışmanlık  katkısıyla geliştirilmesi nedeniyle öğrenci yarışması mantığını ve enformel  süreçlerin sınırlarını zorlamış olsa da özgün önerileriyle zihinlerde yer etmiş  oluyor. (Resim 3)
Dördüncü ödül, Burkina Faso’da  “Co-Living” başlıklı projesiyle Vietnam Hanoi Mimarlık Üniversitesi’nden Quan  Dao ve Quang Ngo’ya verildi. Jüri bu çalışmayı,[14] çölün  ilerlemesinin önünde canlı bir engel görevi gören zarif bir tropikal çözüm olarak  görmüş. Bu proje ayrıca suyu toplama, depolama ve kullanmadaki özeni ve  önerdiği yarı açık mekânların ikimle ilişkisi bağlamında öne çıkıyor. (Resim 4)
Beşinci ödül, Nijerya Ahmadu  Bello Üniversitesi’nden Abdulhameed Yakubu, Khadija Oyanki, Rayyan Garba ve  Amina Musa’ya Nijerya’da tasarladıkları “The Gidajen Laka” adlı projesiyle  verildi. Jüri,[15] avlunun ve doğal malzemelerin kullanımını önemsemiş ve böylesi bir projenin  üretilmesi için gereken katılımcı süreçlere kolaylıkla imkan verebilen bir  proje olması nedeniyle ödüle layık görmüştür. (Resim 5)
Mansiyon projelerinin tümüne kısıtlı yerimiz nedeniyle  değinemeyeceğim. Ülkemizden katılımları kısaca özetleyerek yazıyı tamamlamak  istiyorum. TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi’nden Asena Janset Odacı ve  Zeynep Yazıcı, Çad’da “Patch” başlıklı projeleriyle mansiyon ödülüne layık  görüldüler. (
Resim 6) Bu proje  özellikle yerleşimin ve yeşil dokunun birlikte üremesine dair bir senaryo  sunması açısından ilginç görünüyor. Ayrıca konutlara eklediği programların  çeşitliliği açısından da yarışmaya dikkate değer bir katkı yapmış. Yıldız  Teknik Üniversitesi’nden Hatice Bahar Çoklar, Ece İrem Tuncer ve Okan Temür ise  Burkina Faso’daki “Urban Loop” projesi ile yerleşim planı açısından kültürel  bir gönderme yapıyor ve insanları bir araya getiren bir merkez etrafında şekillenen  planlamasıyla öne çıkıyor. (
Resim 7)  İstanbul Üniversitesi’nden Eren Vardar, Alperen İraz ve Süleyman Enes Kurt ise Cibuti’deki “Saltogether” başlıklı  projelerinde özgün bir malzeme ve yapım tekniği önermesi açısından dikkate  değer bir proje olarak vurgulanıyor. (
Resim  8)
AFRİKA’NIN BÜYÜK YEŞİL  DUVARINDA MEKÂNSAL ÇÖZÜMLER YETİŞTİRMEK
Mimarlık alanında uzun bir  süredir, zamanla birlikte üreyen, üreten, çalışan, değişen, gelişen, büyüyen, onaran,  yetişen çözümlere ihtiyacı var. Tüm bunların doğal süreçlere öykünen tanımlar  olduğu dikkatli okuyucunun gözünden kaçmayacaktır. Ancak içinde bulunduğumuz  dönemde, doğayla ilişkimizde çokça pratiği yapılmış olan taklit etmenin değil,  ötekileştirmeden birlikte varolmanın, doğa ile kültürün birbirinden ayrılamaz,  iç içe yapısını deneyimlemenin öne çıktığını söylemek yanlış olmayacaktır. UIA  GGW yarışmasının da gösterdiği gibi doğal süreçlerle toplumsal, kültürel  süreçler ortak bir yaşam kurmakta, birbirine yaşamsal açıdan sıkı sıkıya bağlanmaktadır.  Bu süreçlerdeki kesintiler bizi bugünkü ikim krizine taşıyan en önemli  unsurdur. Bu bağlantının ortamını kurmak ise yeni düşünsel izlekler  gerektirmekte. İnsan eliyle yeniden üretilmeye çalışılan “doğa”ya eklemlenen  mimari çözümleri nasıl yetiştirebiliriz? Afrika’ya yoğunlaşan GGW öğrenci  yarışması bu önemli konuya kolay bir yanıt üretmese de mekânsal çözümlerinin  etkisi üzerine düşünmek için önemli bir zemin sağlıyor. Katkı sağlayan tüm  katılımcılar bu bağlamda bir teşekkürü hak ediyor.
*Görseller yarışma arşivinden  alınmıştır.
NOTLAR
[1] URL1. “The Great Green Wall: Poverty and Deforestation”, https://borgenproject.org/the-great-green-wall/ [Erişim: 13.01.2023]
[2] URL2, https://unfccc.int/news/great-green-wall-growing-a-world-wonder-restoring-the-productivity-and-vitality-of-the-sahel-region?gclid=Cj0KCQiAn4SeBhCwARIsANeF9DKx3W7PauolB5q4YAE3Bw0Ln1LG7SPtDEvsojNlZ-6nMzJLoDuLoDUaAmALEALw_wcB [Erişim: 13.01.2023]
[3] URL2.
[4] URL1.
[5] URL2.
[6] URL3, https://www.eenews.net/articles/will-africa-ever-see-its-great-green-wall/ [Erişim: 13.01.2023] URL4. https://earth.org/the-great-green-wall-legacy/ [Erişim: 13.01.2023
[7] Ciravoğlu, Ayşen; İncedayı, Deniz, “Savaş, İklim Krizi ve Konut Sorunu”, Mimarlık, sayı:426, ss.21-25.
[8] URL5. https://www.uia-architectes.org/en/competition/great-green-wall-single-stage-student-ideas-competition/ [Erişim: 13.01.2023]
[9] Yarışma jürisi şu isimlerden oluşuyordu: Gaetan Siew (Mauritius), jüri başkanı, Daniel Balo (Macaristan), UIA temsilcisi, Helena Sandman (Finlandiya), Francisco Rodriguez-Suarez (ABD), Zhang Yue (Çin)
[10] UIA GGW Yarışması Jüri Değerlendirme Raporu, 6-8 Aralık 2022, yayımlanmamış rapor.
[11]  UIA GGW Yarışması Jüri Değerlendirme Raporu.
[12]  UIA GGW Yarışması Jüri Değerlendirme Raporu.
[13]  UIA GGW Yarışması Jüri Değerlendirme Raporu.
[14]  UIA GGW Yarışması Jüri Değerlendirme Raporu.
[15]  UIA GGW Yarışması Jüri Değerlendirme Raporu.
			
			
			Bu icerik 4698 defa görüntülenmiştir.