KORUMA / YAŞATMA
			Çanakkale Savaşlarının Sessiz Tanıkları: Çatışma Alanlarındaki Kültür Mirası
			Mustafa Önge, Dr. Öğr. Üyesi, Çankaya Üniversitesi Mimarlık Bölümü
			Çanakkale Savaşlarının çatışma alanları, farklı ölçekte ve nitelikte kültür mirasını yoğun olarak barındırmakta iken savaşın alandaki kültür mirasına etkisi ise yeterince tartışılmamış bir başlık olarak karşımıza çıkıyor. Yazar, uluslararası hukukun çizdiği sınırlara rağmen hasar gören önemli yerleşimlere ve yapılara dikkat çekiyor.
			
			
			
			
			  
Çanakkale Savaşları, Osmanlı  İmparatorluğu’nun I. Dünya Savaşı’na girmesinin sonrasında 19 Şubat 1915’de  İngiliz ve Fransız gemilerinin oluşturduğu müttefik donanmasının Çanakkale  Boğazı’nı geçişe elverişli hale getirmeye yönelik deniz harekatıyla başlamıştır.  18 Mart 1915 sonrasında deniz unsurları tarafından desteklenen kara harekatıyla  devam eden süreç, 9 Ocak 1916 tarihinde hücum eden unsurların sonuç alamadan  bölgeden çekilmesiyle sona ermiştir. Coğrafi açıdan oldukça zorlu, dar bir  alanda cereyan eden çatışmalarda büyük miktarda patlayıcı mühimmatın kullanıldığı,  bölgede yaşayan sivillerin de çatışmalardan ciddi şekilde etkilediği  bilinmektedir. Çanakkale Boğazı’nın, millî mücadeleden sonrasında Lozan  Antlaşmasıyla İstanbul Boğazı ve Marmara kıyısı ile birlikte askerden  arındırılması istenmiş, 1936’da imzalanan Montrö Sözleşmesi ile Türkiye  Çanakkale ve İstanbul Boğazlarındaki egemenlik hakkına yeniden kavuşmuştur. Çatışmalardan  etkilenen bölgenin düzenlenmesine ise 1920’li yıllarda başlanmıştır. Patlayıcı  maddelerden temizlenen, şehitlikleri düzenlenen ve anıtlar inşa edilen bölgenin  ziyarete açılması ile ilgili süreç 1950’li yıllarda hız kazanarak devam etmiş,  1973’te bu bölge milli park ilan edilmiştir.[1] 2014 yılında ise 6546 sayılı Kanunla kurulan Çanakkale Tarihî Alan Başkanlığı  ile korunması ve yönetimi bağlamında farklı bir işleyişe sahip olmuştur ve  günümüzde de bu özelliğini sürdürmektedir.
Çanakkale Savaşları, genelde  askerî yönü ve bazı tarihsel süreçleri değiştiren nitelikleriyle bilinmekte, bu  konuyla ilgili olarak yapılan akademik çalışmalar bu kapsamda bilgiler  sunmaktadır. Bununla birlikte, Çanakkale Savaşları’nda çatışmaların meydana  geldiği bölge, çeşitli dönemlerde oluşmuş kültür mirasını yoğun olarak içeren, arkeolojik  miras ile mimari mirası bir arada barındıran bir alandır. İlk yerleşimlerin milattan  5.000 yıl öncesine dayandığı tespit edilmiş olan bölgede, tarihî yapıları  barındıran mevcut yerleşimlerin yanı sıra boğazın Ege denizi tarafına yakın  kısmında, en bilineni Truva olmak üzere, antik yerleşimlerin kalıntıları da yoğun  olarak bulunmaktadır.[2] (Resim 1) Hatta, çatışmada  kullanılıp hasar gören askerî yapıların birçoğunun da henüz çatışmaların olduğu  tarihte, mimari nitelikleri ve tarihsel önemleri bakımından korunması gereken  yapılar kapsamına girmiş oldukları düşünülebilir.[3] Yazılı kaynaklar ve arşiv  belgelerinden faydalanılarak hazırlanan bu çalışma, 20. yüzyıl başındaki  savaşların Türkiye’deki kültür mirasına etkilerini, Çanakkale Savaşları örneği  özelinde tartışmaya yöneliktir. Çalışmanın amacı; bahsi geçen dönemde kültür  mirasına verilen zararın tespit edilmesine, zararın oluşum biçim ve süreçlerinin  araştırılmasına katkı sağlamaktır.
ÇANAKKALE SAVAŞLARI VE  KÜLTÜR MİRASI
Çanakkale  Savaşlarının cereyan ettiği yıllar itibariyle Osmanlı İmparatorluğu’nda  Türk-İslâm dönemi mimari mirasını da kapsayan bir sahip çıkma bilincinin  oluşmaya başladığı ve hatta bu yaklaşımla ilgili olarak yasal ve yönetsel  düzenlemeler yapılmasının yanı sıra bu konuyla ilgili çalışmalar yapacak bir  müze örgütünün de oluşturulup teşkilatlandırılmasına çalışıldığı görülmektedir.[4] Bu sürecin içinde Osmanlı İmparatorluğu’nun Balkan Savaşları ile başlayacak ve imparatorluğun  yıkılması ve yeni bir devletin doğuşunu sağlayacak olan savaşlar döneminin,  imparatorluk toprakları içindeki kültür mirasına etkisini öngörebildiğini  söylemek, içinde bulunulan dönemin koşulları itibariyle pek olası değildir.[5] Nitekim, kültür mirası ile ilgili konularda  önemli mesafeler kat etmiş ve I. Dünya Savaşı’nın dehşetini yaşamış olan Avrupa  coğrafyasında dahi savaş sürecinde taşınır kültür mirası koruma altına alınmaya  çalışılırken, pek çok mimari eser için bir şey yapılamadığı ve bunların savaş  sürecinde zarar gördüğü bilinmektedir.[6]
 Bu sürece paralel olarak dünyadaki  gelişmelere bakıldığında, I. Dünya Savaşı’nın başladığı dönemde savaşlarda  yapılmaması gerekenleri, kullanılabilecek silahları ve korunması gereken  alanları net bir şekilde tanımlayan uluslararası bir hukuk oluşturulduğu da görülür.[7] Örneğin, 1907 yılında pek çok devletle birlikte Osmanlı İmparatorluğu’nun da  imzaladığı IV sayılı Lahey Sözleşmesi’nin 25. maddesine göre; savunulmayan  binalar, ikamete mahsus yapılar, köyler ve kasabalara saldırılması, bunların  bombardıman edilmesi yasaktır. Aynı sözleşmenin 27. maddesi ise “kuşatmalarda  ve bombardımanlarda, aynı zamanda askerî bir amaçla kullanılmamış olma şartıyla,  ibadete, güzel sanatlara, ilimlere ve hayırseverliğe tahsis edilmiş binaları,  tarihi abideleri, hastaneleri ve hasta ve yaralıların toplandıkları yerleri  korumak için mümkün olduğu kadar gerekli bütün tedbirler alınmalıdır” hükmünü  içermekte ve kuşatılmış olanların bu binaların yerlerini işaretleyerek  göstermiş olmaları gerektiğini belirtmektedir.[8] Öte yandan, bu kuralların Dünya Savaşı’nda ve Çanakkale özelinde ne derece  uygulanabilmiş olduğu tartışmalıdır. Nitekim, itilaf devletlerine ait güçlerin,  Çanakkale Savaşlarında, masum halkın kullandığı ve yaşadığı sivil hedeflere,  mimari mirası barındıran tarihi öneme sahip yerleşimlere de saldırdıkları  bilinmektedir.[9]
Çanakkale,  Gelibolu ve Maydos (Eceabat) bu süreçte tahribata uğrayan yerleşimlerin başında  gelmektedir. Savaştan önce ticari bakımdan oldukça hareketli bir yerleşim olan Çanakkale  kasabası, pek çok tarihî kıyı yerleşiminde de benzerlerine rastlandığı üzere savunma  ögeleriyle iç içedir. (
Resim 2) Osmanlı  kayıtlarına göre, sadece 18 Mart 1915’te yapılan bombardımanda 150 ev yanmış, yerleşim  büyük ölçüde boşaltılmış olduğu halde, 3 kişi hayatını kaybetmiştir.
[10] Çanakkale’yi bombardımandan hemen sonra ziyaret eden Abdullah Fevzi Efendi  anılarında; kale ve burçların çok büyük ölçüde hasar gördüğünü, bombardıman ve  çıkan yangınlarla harap olmuş yerleşimin hemen her kesiminde yıkık dökük evler  bulunduğunu, hasar görmemiş neredeyse hiçbir yapı bulunmadığını, ancak  yerleşimin doğusunda kalan yüksek arazide yer alan yapıların bu felaketten  kurtulabildiğini, şehrin genel olarak terk edilmiş olduğunu, ticari bakımdan  oldukça hareketli olan kasabanın harap olmuş çarşısında birkaç dükkân haricinde  açık dükkân bulunmadığını belirtmektedir.
[11](
Resim 3) Abdullah Fevzi Efendi’nin,  Çanakkale’deki mabetlerin de tüm yerleşim dokusu ile beraber bombardımandan  etkilendiğini vurgulaması dikkat çekicidir. Camilerin bir bölümü yıkılmış, ayakta  kalabilmiş olanların bahçeleri harap olmuş, hazireleri, ahşap kapı ve  pencereleri yanmış, yapıların üzerleri yangın izleri ve kül tabakalarıyla  örtülmüştür.
[12]
Abdullah Fevzi Efendi’nin  verdiği ilginç bir ayrıntı, camilerin tahrip edilmiş olmalarına rağmen  minarelerin çoğunun ayakta kalabilmiş olmasıdır.[13] Bombardımanda ayakta kalabilmeleri büyük ihtimalle tesadüf eseri olsa da Türk-İslâm  dönemi mabet mimarisinin bu önemli bileşenlerinin, Çanakkale Savaşlarında özellikle  itilâf donanması için önemli ögeler oldukları, donanma topçuları için atış  tanzim etmede referans olarak kullanıldıkları bilinmektedir. 18 Mart öncesinde,  bu uygulamanın farkında olan Selahaddin Adil Paşa’nın emriyle, Çanakkale’deki  minarelerin üzerlerine siyah çapraz çizgiler çizilmiş, bu uygulama, minarelerin  uzak mesafeden algılanmalarını güçleştirerek çatışma sırasında atılan  mermilerin önemli bir kısmının hedefine ulaşmasını engelleyebilmiştir.[14] (Resim 4)
Nüfusunun büyük bir kısmı  Balıkesir’e nakledilmiş olan Gelibolu, 2 Mayıs ve 20 Haziran 1915’te itilaf  devletleri donanması, 16 Nisan, 30 Nisan ve 15 Haziran’da itilaf devletleri  hava güçleri tarafından bombalanmış, bu bombardımanlarda liman bölgesindeki  ticaret alanı ve mahalleler hedef alınmıştır. Bu saldırılar sonucunda, Osmanlı  kayıtlarına göre, Çulhalar Cami tamamen yıkılmış, Aya Dimitiki Kilisesi, Eski  Bedesten, Kız Mektebi, Müslüman Cemaatine ait bir kütüphane, Cami-i Atik ve  Ahmet Dede Türbesi’nin yanı sıra 47 dükkan ve 63 ev de zarar görmüştür.[15]
Maydos (Eceabad) 10 ve 23 Nisan  1915’te İngiliz Kraliyet Hava Kuvvetleri tarafından bombalanmıştır. Bu  saldırılarda, Rum Metropoliti dahil içlerinde kadın ve çocukların da bulunduğu  kasaba sakinlerinden 9 kişi yaralanmış ve 26 kişi hayatını kaybetmiştir.[16] Mayıs 1915’te itilaf devletleri donanmasının yaptığı saldırının sonuçları ise  çok daha yıkıcı olmuş, pek çok mahalle ve mevki hastanesi vurulmuş, kasabada  çıkan yangınlar gece boyu devam etmiştir.[17] (Resim 5, 6) Bu olaydan sonra  harabeye dönen kasaba tamamen terk edilmiştir.[18] Saldırıyı notayla protesto eden Osmanlı Hükümeti’ne verilen 25 Ekim 1915  tarihli cevapta; İngiliz kuvvetlerine Maydos’un bombalanması için emir  verilmediği, İngiliz Hastaneleri’nin de daha önce Osmanlı kuvvetleri tarafından  bombalanmış olduğu, bu olayın ancak bir kaza sonucu olabileceği ve “kazalardan  her zaman sakınmanın mümkün olmadığı” ifade edilmektedir.[19] Bununla birlikte pek çok Osmanlı kaynağında, itilaf donanmasının bu bölgede balonla  ve uçakla gözlem yaparak ateş açtığının belirtilmesi, bu tuhaf cevabı tamamen tutarsız  hale getirmektedir.
Yenişehir ve Kumkale’de de  durumun benzer bir nitelik taşıdığı, buradaki yerleşimlerin de bombardımandan  büyük hasar gördüğü anlaşılmaktadır. (Resim  7) Nitekim, 1 Mart 1915’te Fransızların yaptığı çıkarma teşebbüsünden önce  Kumkale ve Yenişehir Köyleri, topçu bombardımanıyla ağır tahribata uğramıştır.[20]
Seddülbahir,  Kumkale, Kilitbahir ve Çimenlik kaleleri gibi boğazın girişinde ve iç  kesimlerinde yer alan önemli istihkâmların ilk yapılış tarihleri birkaç yüzyıl  öncesine dayanmaktaydı. Her ne kadar dönemin askeri gereksinimlerini karşılamak  için üzerlerinde bazı değişikler yapılmış olsa da ilk yapıldıkları dönemin  mimari niteliklerini büyük ölçüde korumaktaydılar. Kâgir malzeme ile inşa  edilmiş olan bu yapılar hedef olmalarını kolaylaştıracak burçlar ve sur  duvarları gibi ortaçağa özgü ögeleri barındırmaktaydı. Örneğin, minarelere  benzer biçimde referans noktası oluşturan Çimenlik Kalesi’nin Beyaz Kale kısmı  bu yapının 18 Mart’taki saldırıda ağır hasar  görmesine yol açmış, çimenlik kalesinin boğaza bakan kısmı tamamen tahrip olmuştur.
[21]
Bombardımanlar esnasında herhangi  bir askerî işlevi olmayan mimari mirasın da hedef alındığı görülmektedir. Buna en  bilinen örnek, Gazi Süleyman Paşa Türbesi’dir. 1905 yılında onarım görmüş,  bahçesinde şair Namık Kemal’in mezarını da içeren türbe ve cami, sembolik  değere sahip önemli bir eserdir. Olay, dönemin arşiv belgelerinde oldukça  ayrıntılı olarak yer almıştır: Osmanlı Ordusu Başkumandanlığı Vekâletinden  Hariciye Nezaret-i Celilesi’ne gönderilmiş V. Bronsart imzalı belgede  İngilizlerin Agamemnon Zırhlısının 29 Mart 1331 (11 Nisan 1915) tarihinde Bolayır’daki  Gazi Süleyman Paşa Türbesi’ne hedef gözeterek ateş açtığı, bu durumun yapının  askeri amaçla kullanılmadığı halde vuku bulduğu, olayın Lahey Sözleşmesi’ne ve  Osmanlı İmparatorluğu ile İngiltere arasında imzalanan anlaşmanın mabetler ve  dini yapıların korunması hükmüne aykırı olduğu, üzerinde özel işaret bulunan  yapının hedef alınmasının medeniyet ve insanlıkla alakası olmadığı  belirtilmekte ve olayın şiddetle protesto edilmesi istenmektedir.[22] Osmanlı Hükümeti bu olayı, 3 Mayıs 1915 tarihinde verdiği sözlü nota ile  protesto etmiştir. Bu notaya İngiliz Hükümetince verilen 29 Ekim 1915 tarihli  cevapta ise, Türk otoritelerinin Gazi Süleyman Paşa Türbesine hedef gözetilerek  ateş açıldığı iddialarının temelsiz olduğu ifade edilmektedir. Cevap metnine  göre, Agamemnon zıhlısından, 11 Nisan’da Bolayır köyünün aşağısında görülen  şüpheli hareketler üzerine 700-800 yarda mesafeden geminin 12 inçlik topuyla 20  atış yapılmış ve köyün yakınında yer alan camiyi vurmamak için özen  gösterilmiştir. Metnin altında imzası olan Amiral De Robeck, türbenin Lahey  sözleşmesinde belirtilen türde bir işaret taşımadığını ve işaretli olduğu  takdirde bunun görülebilecek kadar büyük olması gerektiğini belirtmektedir.[23]
Verilen  bu cevap pek çok açıdan tutarsızdır. Söz konusu türbe, türbe müştemilâtı ve caminin  fotoğrafları Harp Mecmuası’nın 1331 yılı Şubat ayı sayısında yayınlanmış olup,  oluşan hasar açıkça görülmektedir.
[24] (
Resim 8) Buna ek olarak, çok yakın  bir mesafeden ateş açıldığı belirtilmekte olsa da türbenin denize mesafesi göz  önünde bulundurulduğunda, bu eylemin fiziksel olarak mümkün olmadığı  anlaşılmaktadır.
[25] Harp Mecmuası’nda yayınlanan fotoğrafta caminin minare gövdesindeki  hasar, yapının geminin ana silahından daha küçük bir silahla vurulduğunu  göstermektedir.
[26] Agamemnon, türbe ve camiye, sadece küçük toplarıyla veya tüm silahlarıyla kısa  süreli olarak ateş açmış olmalıdır. Dolayısıyla, bütün bu saptamalar, Gazi  Süleyman Paşa Türbesi’ne yapılan saldırının; üstü kapatılmaya çalışılan, savaş  suçu mahiyetinde bir hareket olduğu düşüncesini kuvvetlendirmektedir.
DEĞERLENDİRME
	Çanakkale Savaşlarının  cereyan ettiği bölgenin darlığının ve farklı dönemlerde oluşmuş kültür mirasını  yoğun bir biçimde içermesinin kültür mirasının çatışma ortamının içinde yer  almasını kaçınılmaz hale getirdiğini düşünmek mümkündür. Bu koşullar altında,  uluslararası hukukun belirlediği kuralların da kültür mirasının zarar görmesini  engelleyemediği görülmüştür. Savaştan yüzyıllar önce askerî amaçla inşa edilmiş  ve savaşın cereyan ettiği tarih itibariyle halen bu amaçla kullanılan kültür  mirası niteliğindeki yapılar doğrudan hedef alınmışlardır. Zira yapılar,  işlevleri nedeniyle 1907 Lahey Sözleşmesi’nin hükümleri kapsamında değillerdir.  Kültür mirası niteliği olan diğer yapılar ve yerleşim alanları ise, askerî  yapılara yakın olmaları nedeniyle, askerî faaliyetlere destek oldukları  şüphesiyle, bazı durumlarda da nedensiz olarak vurulmuşlardır. Bu eylemler  Osmanlı hükümeti tarafından uluslararası platformda protesto edilmiş ve ülke  basınında da yer almıştır. İlgili devletlerin protesto notalarına verdikleri  yanıtlarda ise suç oluşturan fiillerin yalanlandığı, karşı tarafın suçlanmasına  çalışıldığı ve tutarsız ifadelere yer verildiği görülmektedir. Çanakkale Savaşlarının üzerinden yüzyıldan fazla  zaman geçmiş olduğu halde bu durumun örneklerine günümüzde de rastlamak  mümkündür. 
NOTLAR
[1] Konu ile ilgili olarak bkz: “Çanakkale Zafer ve Mechul Asker Anıtı Müsabakası”, 1944, Arkitekt, cilt:1944, sayı:1944-03-04 (147-148), ss.66-70. Erginbaş, Doğan; Utkular, İsmail, 1958, “Çanakkale Abidesi”, Arkitekt, cilt:1958, sayı:1958-04 (293), ss.148-150. İrdesel, Mehmet, 1994, Gelibolu ve Yöresi Tarihi, Geltur Turistik Yayımcılık, Gelibolu, s.192. Karataş, Murat; Borlat, Barış, 2017, Şehitlikleri İmar Cemiyeti (1926-1969) Kongre ve Kararlar, Elma Basım Yayın, İstanbul. 
[2] Körpe, Reyhan, 2011, “Antik Çağlarda Çanakkale Bölgesinde Tarım”, Çanakkale Tarımı Sempozyumu Bildiriler Kitabı, (ed.) U. Gözel, 18 Mart Üniversitesi Ziraat Fakültesi, Çanakkale, ss.113-124.
[3] 1906 tarihli Âsar-ı Atika Nizamnamesi’nde, kale ve burçlar ile kasaba surlarının eski eser olduğu açıkça belirtilmektedir. Âsar-ı Atika Nizamnamesi (29 sefer 1324 – 10 Nisan 1322), 1966. Milli Eğitim Basımevi, Ankara, ss.5-12, s.5. Bahis konusu yapıların bir kısmı 19. yüzyılda inşa edilmiş o döneme göre nispeten yeni sayılabilecek yapılar iken bir kısmı ise birkaç yüzyıl öncesinde inşa edilip eklerle dönemin şartlarına uyarlanmış yapılardı. Muhtemelen, hemen hepsi kâgir olan bu yapıların inşası veya onarımlarında adet olduğu üzere antik yerleşimlerin kalıntılarından alınan taşlar kullanılmıştı. 
[4] 1906 yılında son haline getirilerek devletin kültür mirasını koruma konusundaki davranış biçimini resmileştirerek kurallara bağlayan Âsâr-ı Atika ve Muhafaza-i Âbidat Nizamnameleri, arkeolojik miras konusunda kazıların da dahil olduğu çalışmalar yürüten ve kaçakçılık ve yağma hareketlerini önlemeye çalışan Müze-i Hûmayun’un ve şubelerinin açılması önemli gelişmelerdir.
[5] Avrupa’nın ileri gelen ülkelerinin ve Amerika’nın  savaşların mimari miras üzerindeki yıkıcı ve yok edici etkilerinin ne derece  güçlü olduğunu anlamasının ancak II. Dünya Savaşı sonrasında mümkün olabildiği  söylenebilir. II. Dünya Savaşı’nda özellikle hava ve kara bombardımanıyla pek  çok yerleşimin tahrip edilmesi, savaş sonunda hava bombardımanı unsurunun  nükleer güç kullanımı ile birleşerek kentleri o güne kadar benzeri görülmemiş bir güçle yok edebileceğinin anlaşılması gibi gelişmeler bu anlayışın oluşmasında etkili olmuştur. Nitekim 1954 tarihli Lahey (Hague) Sözleşmesi, savaş sonrasında savaşın yaralarının sarılması sürecinde ortaya çıkmıştır.
[6] Halil Ethem, 2006, “Dünya Savaşı’nda Antika Eser ve Değerli Eşya Ticareti”, Yeni Mecmua Çanakkale Özel Sayısı 18 Mart 1918, (haz.) M. Albayrak, A.Özyurt, Yeditepe Yayınevi, İstanbul, ss.130-133. 
[7] Baran, Tülin Alim, 2010, “Çanakkale Savaşı’nda Hukuk İhlalleri”, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, cilt:25, sayı:73, ss.83-106, s.88.
[8] 18 Ekim 1907 tarihinde La Haye’de imzalanmış, IV Sayılı Kara Harbinin Kanunları ve Âdetleri Hakkında Sözleşme. Anlaşma maddeleri ve mütalaaları için bkz. Higgins, A. Pierce, 1909, The Hague Peace Conferences and Other International Conferences Concerning the Laws and Usages of War, Cambridge University Press, Cambridge, s.237.  
[9] Hayta, Necdet, Birbudak, Togay, 2015, “Çanakkale Savaşı’nda İtilaf devletlerinin Sivil Hedeflere Yönelik Saldırıları”, Yakın Dönem Türkiye Araştırmaları, Yıl:2015/1-2, Cilt:14, Sayı:27-28, ss.141-151, s.144.
[10] Hayta ve Birbudak, 2015, s.145. 
[11] Koçkuzu, Ali Osman, 2011, Çanakkale Cephesinde Bir Müderris: Abdullah Fevzi Efendi, İz Yayıncılık, İstanbul, s.275.
[12] Koçkuzu, 2011, s.278.
[13] Koçkuzu, 2011, s.278.
[14] Selahaddin Adil, 2007, s.42.
[15] Hayta ve Birbudak, 2015, s.146-148.
[16] Çulcu, Murat, 2004, İkdam Gazetesi’nde Çanakkale Cephesi, cilt:1, Denizler Kitabevi, İstanbul, s.345. Hayta; Birbudak, 2015, s.144.
[17] Aybar, Ömer Vasfi, 1967, “Çanakkale Savaşlarında Maydos Bombardımanı”, Hayat Tarih Mecmuası, sayı:2, Tifdruk Matbaacılık, İstanbul, ss.19-23.
[18] Maydos’ta bombardımandan dolayı oluşan hasarın giderilebilmesi çeşitli girişimlerde bulunulmuş, gereken tahsisat ise ancak 1918 yılının Kasım ayında, Mondros ateşkes antlaşmasının sonrasında gönderilebilmiştir.T.C. Cumhurbaşkanlığı Osmanlı Arşivleri, yer no: 21-13, H-13-02-1337. Hatta 1920 tarihi bazı belgelerden bu bölgenin idari örgütlenmesinde, oluşan hasarlar nedeniyle bazı düzenlemelere gidildiği anlaşılmaktadır. T.C. Cumhurbaşkanlığı Osmanlı Arşivleri, yer no: 10-2, H-28-05-1338. 
[19] T.C. Cumhurbaşkanlığı Osmanlı Arşivleri, yer no: 2416-49, M-24-12-1915.
[20] Prigge’ye göre İtilaf Devleti donanması, çıkarma öncesinde bu yerleşimlere 1000 civarında topçu atışı yapmıştır. Prigge, Erich, 2011, Liman von Sanders’in Emir Subayı Binbaşı Erich R. Prigge’nin Çanakkale Savaşı Günlüğü, (çev) B. Erdemoğlu, Timaş Yayınları, İstanbul, s.42. 
[21] Selahaddin Adil, 2007, s.47.
[22] Osmanlı, 2005, s.70-71.
[23] TC Cumhurbaşkanlığı Osmanlı Arşivleri, yer no:2099-11, M-29-10-1915.
[24] Harp Mecmû’ası (Kasım 1915 – Haziran 1918), 2015, (çev.) F.Önal ve diğerleri), Türk Tarih Kurumu, Ankara, s.76.
[25] Müttefik Donanması’nın silah gücü ile ilgili Forrest’in (2017, s.331) verdiği rakamlara göre Agamemnon zırhlısının silahlarının menzili 18.000 yardaya kadar çıkabilmekte olduğu halde, İngiliz notasına göre ateş açtığı mesafe 700-800 yarda civarıdır (750 metre civarı). Öte yandan, Türbe ve caminin deniz kıyısına uzaklığı her yönde 3400-3600 metreden (yaklaşık 3800-4000 yarda) az olmayıp, Agamemnon’un kıyıya yaklaşması da riskli bir hareket olacağından hedefine mesafesi çok daha fazla olmalıdır.
[26] Agamemnon’un 12 inçlik topu Forrest’a (2017, s.333) göre 386kg’lık, çarptığı noktada infilâk eden içi patlayıcı dolu bir mermi atmaktadır. Böyle bir mühimmatın kargir malzemeden inşa edilmiş ince bir duvara sahip minare gövdesini delmekten çok tamamen tahrip etmesi daha olasıdır. Bu konudaki tartışmaya balistik konusundaki bilgisiyle destek sağlayan Sn. Em. Topçu Albay Atilla Mutafoğlu’na en içten teşekkürlerimi sunarım.
KAYNAKLAR
	- Âsar-ı  Atika Nizamnamesi (29 Sefer 1324 – 10 Nisan 1322), 1966, Milli Eğitim Basımevi, Ankara,  ss.5-12.
 
	- Aybar,  Ömer Vasfi, 1967, “Çanakkale Savaşlarında Maydos Bombardımanı”, Hayat Tarih Mecmuası, sayı:2, Tifdruk  Matbaacılık, İstanbul, ss.19-23.
 
	- Baran,  Tülay Alim, 2010, “Çanakkale Savaşı’nda Hukuk İhlalleri”, Atatürk Araştırma  Merkezi Dergisi, cilt:25, sayı:73, ss.83-106.
 
	- “Çanakkale  Zafer ve Mechul Asker Anıtı Müsabakası”, 1944, Arkitekt, cilt:1944,  sayı:1944-03-04 (147-148), ss.66-70.
 
	- Forrest,  M., 2011. Şahi Toplardan Savaş  Gemilerine Çanakkale Boğaz Savunması, (çev.) İ. H. Yılmaz, İş  Bankası Kültür Yayınları, Ankara.
 
	- Harp  Mecmû’ası (Kasım 1915 – Haziran 1918),  2015, (çev.) Faruk Önal, Ömer Faruk Yılmaz, Ahmet Uçar, Kemal Erkan, Ahmet  Temiz, Selman Soydemir, Türk Tarih Kurumu, Ankara.
 
	- Hayta,  Necdet; Birbudak, Togay, 2015, “Çanakkale Savaşı’nda İtilaf Devletlerinin Sivil  Hedeflere Yönelik Saldırıları”, Yakın Dönem Türkiye Araştırmaları,  Yıl:2015/1-2, cilt:14, sayı:27-28, ss.141-151.
 
	- Kurtoğlu,  Fevzi, 1938, Gelibolu ve Yöresi  Tarihi, Resimli Ay Matbaası, İstanbul.
 
	- Osmanlı Belgelerinde Çanakkale Muharebeleri, 2005, (haz.) Muzaffer Albayrak,  Mustafa Çakıcı, cilt: I-II, T.C. Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü,  Ankara.
 
	- Selahaddin  Adil, 2007, Çanakkale Cephesinden  Mektuplar, Hatıralar, Yeditepe Yayınevi, İstanbul.
 
	- Tarhan,  Nazım, 1962, Tarihte Türkiye, T.C. Kültür Bakanlığı Eski Eserler ve  Müzeler Genel Müdürlüğü Yayınları, Ankara.
 
			
			
			Bu icerik 4911 defa görüntülenmiştir.